درس ۳۱ سیستم دایمی نگهداری موجودی کالا

 سیستم دایمی نگهداری موجودی کالا :

دوستان عزیز سلام

در درس قبلی درباره سیستم های موجودی کالا صحبت شد از این درس به بعد می خواهم مثال هایی از سیستم های نگهداری موجودی کالا در فعالیت یک شرکت بازرگانی که به خرید و فروش کالا مبادرت میکنه را براتون شرح بدم.

ابتدا خرید و فروش کالا را در سیستم دایمی نگهداری موجودی کالا را مطرح می کنیم و در درس های آتی همین فعالیت ها را در سیستم ادواری نیز شرح خواهم داد.

اصولا در واحدهای بازرگانی وجه نقد یا نقدینگی از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که نقطه عطف در خرید و فروش کالا می باشه یا در حقیقت چرخه فعالیت یک واحد بازرگانی با وجه نقد شروع می شه.

حال فرض کنید که شرکت سعید و آرش به خرید و فروش کامپیوتر اشتغال دارند و این شرکت کامپیوترهایی را که به قصد فروش خریداری می کند.

در سیستم دایمی نگهداری موجودی کالا در هنگام خرید، کالای خریداری شده در بدهکار حسابی به نام موجودی کالا ثبت می شود و کل عملیات خرید و فروش بر روی همین حساب انجام می شود.

مثال:

شرکت سعید و آرش در تاریخ ۹۲/۲/۷ تعداد  ۱۰ دستگاه کامپیوتر به مبلغ هر واحد ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال خریداری می نماید با فرض اینکه سیستم موجودی کالا در این شرکت دائمی باشد ثبت خرید به شکل زیر در دفتر روزنامه انجام می شود:

فرض اول: شرکت کامپیوترهای فوق را به صورت نقدی خریداری نماید.

 

تاریخ

شرح

بدهکار

بستانکار

۹۲/۲/۷

موجودی کالا
                    
بانک

 بابت خرید کالا به صورت نقدی

 

۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

 

۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

      

فرض دوم: شرکت سعید و آرش خرید کالای خود را به صورت نسیه انجام داده باشد.

 

تاریخ

شرح

بدهکار

بستانکار

۹۲/۲/۷

موجودی کالا
                    
حسابهای پرداختنی

 بابت خرید کالا به صورت نسیه

 

۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

 

۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

 

موفق باشید

درباره میثم ماپار

نام: میثم نام خانوادگی: ماپار تحصیلات: لیسانس حسابداری و فوق لیسانس مدیریت IT شغل: کارشناس ارشد مالی شرکت ملی نفت ایران

4 دیدگاه برای “درس ۳۱ سیستم دایمی نگهداری موجودی کالا

    1. با سلام
      سعی کردم حسابداری رو برای کسانی توضیح بدم که هیج آشنایی با این رشته ندارند ولی میانه برای کسایی هست که تقریبا حسابداری ابتدایی رو یاد گرفتند. البته شاید بعد از اتمام حسابداری مقدماتی وارد بحث های میانه و پیشرفته هم بشم.
      موفق باشید

  1. سلام خسته نباشیددر فاکتوری که خرید انجام شده و وارد انبار شده و حواله انبار خورده و سند حسابداری از انبار صادر شد 

    ولی این فاکتور شامل هزینه حمل و بارگیری میباشد آیا این هزینه در حسابداری جدا سند بخورد یا روی مبلغ خرید در حسابداری انبار سندبخورد؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *