درس ۳۰ سیستم های نگهداری و کنترل موجودی کالا

سیستم های نگهداری و کنترل موجودی کالا :

خرید و فروش کالا معمولاً فعالیت اصلی واحدهای تجاری و بازرگانی محسوب می شود یعنی این شرکت ها  کالا یا کالاهایی رو به قصد فروش خریداری می کنند و این تفاوت عمده ای است که در حسابداری شرکت های تجاری با شرکت های خدماتی وجود دارد چون در شرکت های خدماتی کالایی برای فروش، خریداری نمی شود. به همین دلیل در شرکت ها بازرگانی حسابی تحت عنوان حساب موجودی کالا در دفتر کل برای کنترل عملیات خرید و فروش کالا افتتاح می شود .

سیستم های نگهداری و کنترل موجودی کالا شامل :

بر اساس اصول پذیرفته شده حسابداری دو نوع روش حسابداری برای نگهداری موجودی مواد و کالا وجود دارد که عبارتند از:

۱- سیستم ادواری

۲- سیستم دائمی

لازم به توضیح است که تفاوت های بین این دو سیستم تاثیر عمده ای روی چگونگی مدیریت واحد بازرگانی و همچنین نشان دادن سود و زیان آن در صورت های مالی دارد.

سیستم ادواری موجودی کالا :

این سیستم در آن گروه از واحدهای تجاری مورد استفاده قرار می گیرند که کالاهای نسبتا ارزان قیمت می فروشند در چنین شرکت هایی هزینه نگهداری سوابق موجودی کالا بیشتر از منافع آن می باشد به همین خاطر این شرکت ها در هر سال حداقل یکبار مبادرت به شمارش فیزیکی موجودی کالا می نمایند تا مقادیر موجودی کالا را مشخص کنند و از این مقادیر موجودی کالا در تهیه صورت های مالی استفاده می کنند. واحدهایی نظیر رستورانها و فروشگاههای زنجیره ای کوچک نیز از این سیستم استفاده می کنند.

سیستم دایمی موجودی کالا :

واحدهای بازرگانی که از این سیستم استفاده می کنند یک سابقه مستمر از موجودی کالا را در اختیار دارند. اصولا این سیستم در مواردی که کالاهای گرانقیمت همچون اتومبیل و جواهرات یا اثاثیه دارند بهترین روش برای نگهداری موجودی کالا می باشد .

اگر چه استفاده از این سیستم پر هزینه است ولی این هزینه را می توان با زیان ناشی از کسری یا سرقت کالا های گرانقیمت که ممکن است در سیستم ادواری اتفاق افتد مقایسه و به راحتی توجیه کرد.

انبار گردانی :

نکته قابل ذکر در این سیستم این است که واحدهای تجاری هرچند که از این سیستم استفاده می کنند ولی سالانه باید یکبار موجودی کالای خود را شمارش کنند (انبار گردانی). شمارش فیزیکی موجودی کالا باعث حصول اطمینان از برابری موجودی فیزیکی پایان دوره با موجودی کالای دفاتر و سوابق حسابداری می شود.

به طور کلی می توان دو سیستم فوق را به صورت زیر با یکدیگر مقایسه نمود :

سیستم ادواری  :

۱- نیازی به نگهداری سوابق موجودی کالا نیست.

۲- موجودی کالا حداقل یکبار در سال شمارش می شود.

۳- برای کالاهای ارزان قیمت مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم دایمی :

۱- سوابق مستمر خرید و فروش کالا را نگهداری می کند.

۲- موجودی کالا باید یکبار در سال شمارش می شود.

۳- برای هر نوع کالایی می تواند استفاده می شود.

در درس های بعد بیشتر راجع به نحوه حسابداری این سیستم ها  صحبت خواهیم کرد.

درباره میثم ماپار

نام: میثم نام خانوادگی: ماپار تحصیلات: لیسانس حسابداری و فوق لیسانس مدیریت IT شغل: کارشناس ارشد مالی شرکت ملی نفت ایران

10 دیدگاه برای “درس ۳۰ سیستم های نگهداری و کنترل موجودی کالا

  1. باسلام من يه مهندس  با 12 سال سابقه كارم مدتيه احساس مي كنم به كار مالي بيشتر از كار فعلي ام علاقه دارم  تصميم دارم با آموزشهاي شماشروع كرده  تا بتونم زمانهاي بعد به واحد مالي شركتمون منتقل شم

    اميدوارم بتونيد كمكم كنيد اگه پيشنهادي براي مطالعه داريد خوشحال مي شم بگيد

  2. باسلام خدمت اقای ماپار من جدیدا وارد کار حسابداری شدم و کار با نرم افزار حسابیار رو شروع کردم ولی میخوام تو این کار بیشتر خبره شم امیدوارم با تجربیاتتون کمکم کنید.سپاسگذارم

  3. ّبا سلام .
    وب سایت خوبی دارید .
    من دانشجوی ترم آخر حسابداری هستم و وبلاگی را در زمینه حسابداری راه اندازی کردم.
    اگر با تبادل لینک موافقید لینک وبلاگ من را با عنوان مکتب خونه حسابداری در وبلاگتون قرار بدید و به من اطلاع بدید .
    با تشکر .

  4. سلام واقعا ممنونم که زمان گزاشتی و این مطالب رو نوشتی. خیلی به من کمک کرد.امیدوارم ادامه بدیو یکم مثال های هر قسمت رو بیشتر کنی خیلی راحتتر می شه درک کرد مطالب رو برای ما که از حسابداری هیچ معلوماتی نداریم. بازم متشکرم

  5. آقا واقعا دستتون درد نکنه خیلی زحمت کشیدین. من همیشه شما رو به نام میثم تمّار می شناسم آخه همون اول فک کردم فامیلتون تمار هست دیگه موند رو زبونم ببخشید دیگه

  6. سلام
    دوست من دستتون درد نکنه ممنون از توصیحاتتون ولی باید این نکته را متذکر شد که درسیستم ادواری همانطور که فرمودید سالی یکبار شمارش صورت میگیرد ولی باید در نظر داشت که موحودی کالا بصورت مقداری به ریز ورود و خروج در سیستم انبار قابلیت رویت و گزارشگیری را دارد وفقط نمیتوان ثبت های مالی آن را به حسابداری منعکس نمود در حالیکه در سیستم دایمی اینگونه نیست و با هر ورود وخروج برای آن ثبت حسابداری صورت میگیرد(که در حسابداری های موسسات بسته به توعشان متفاوت است)
    ممنون و موفق باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *